Hvad siger forskningen om erhvervsuddannelser, elever og deres oplevelser med oplæringen?
Netop disse emner har CeFU forsket i igennem mange år, og DR’s seneste fokus på temaet ’Livet som lærling’ viser, at der fortsat er brug for viden på området. Vi har derfor samlet CeFUs eksisterende forskning i nedenstående vidensbank. Den berører bl.a. trivsel og sikkert arbejdsmiljø, krænkelser i oplæringen, unge i spændingsfeltet mellem arbejdsliv og ungdomsliv, fællesskaber og læring på oplæringspladsen, oplærerrollen og meget andet.
Vi håber, at vidensbanken kan gavne elever, lærlinge, lærere, oplæringssteder og andre med interesse for feltet.
Igangværende forskningsprojekter:
Bæredygtighed og arbejdsrelateret mistrivsel blandt eud-elever j første lærepladsforløb
Erhvervsskoler som brobyggere til sikkert arbejde for unge lærlinge og elever
Hvordan giver det mening at være ung på eud? Del B – I oplæringen
Publikationer:
SAFU: Sikkert arbejde for unge
Plads til at lære – på lærepladsen. Dannelse i mødet mellem unge og arbejdsliv
Tidsskriftsartikler:
Adapting ‘The Normal’ – Examining Relations between Youth, Risk and Accidents at Work
Mikroaggressioner rettet mod unge SOSU- og tjenerelever i oplæring
Unge som målgruppe i arbejdsmiljøarbejdet — fordele og ulemper

