Uddannelse:
Cand.mag. i Pædagogik & Uddannelsesstudier samt Psykologi, Roskilde Universitetscenter 2005
Ph.d. fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet 2013 med afhandlingen: "Indgang og adgang på erhvervsuddannelserne. Analyse af tømrerelevernes muligheder og udfordringer i mødet med faget, lærerne og de pædagogiske praksisser på grundforløbet".
Forskningsfelt og interesser:
Mine nøglekompetencer er: Ungdom, uddannelse, erhvervsuddannelse og erhvervsrettede gymnasiale uddannelser, didaktik og IKT i ungdomsuddannelserne samt unge i norden.
Forskningsmæssigt arbejder jeg med særlig vægt på at belyse mødet mellem elever og lærere i selve undervisningsrummet med fokus på, hvordan dette møde opleves og erfares fra elevernes perspektiv. Konkret med følgende områder:
- Unges motivation og lyst til læring
- Unges møde med erhvervsuddannelserne
- Uddannelsesplanlægning og didaktik, særligt i forhold til erhvervsuddannelserne og erhvervsrettede gymnasiale uddannelser
- IKT i forhold til ungdomsuddannelserne
- Klasseledelse
- Uddannelsespolitik
3 Interessante publikationer:
- Erhvervsfaglig læring i et elevperspektiv. Dansk Pædagogisk Tidsskrift 1/12
- Ungdom på erhvervsuddannelserne : delrapport om valg, elever, læring og fællesskaber. Erhvervsskolernes forlag, 2011
- IKT i undervisningen på hhx : Pointer, dilemmaer og udfordringer, Ungdomsforskning, Vol. 8, Nr. 3/4, 2009,
Arbejdsområde:
I øjeblikket arbejder jeg med to forskningsprojekter:
1: "Udvikling af generaliserbar viden om betydningen af tæt kobling af skole og praktik" i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
2: " Øget fokus på overgang til eud efter avu". (se beskrivelse af projekterne nedenfor)
Eksterne poster:
- Mercantec Advisory Board
- Styregruppen i Erhvervsuddannelsernes Forsker-praktikernetværk
- Udvalget for Ungdom under styrelsen for videregående uddannelser, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser
- Medlem af EU-ekspertgruppe: "Defining the specific contribution of youth work and on formal and informal learning to address the challenges young people are facing, in particular the transition from education to employment"