Dette forskningsprojekt er en undersøgelse af unges bestræbelser på at skabe mening og sammenhæng i spændingsfeltet mellem deres ungdomsliv og deres arbejdsliv i oplæringsforløb på erhvervsuddannelserne. Forskningsprojektet ligger i forlængelse af et igangværende forskningsprojekt som undersøger, hvordan unge erhvervsuddannelseselever under 25 år skaber mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbet og deres øvrige ungdomsliv. I nærværende forskningsprojekt følger vi nogle af de unge vi har talt med på grundforløbet ud i deres oplæringsforløb og undersøger, hvordan de skaber mening og sammenhæng i spændingsfeltet mellem deres ungdomsliv og deres arbejdsliv i oplæringsforløbene.
Forskningsspørgsmålet lyder: Hvordan skaber forskellige eud-elever under 25 år mening i spændingsfeltet mellem deres ungdomsliv og deres arbejdsliv i oplæringsforløb på erhvervsuddannelserne?
I projektet benytter vi innovative og ungeinddragende metoder i form af mobiletnografi og journey mapping.
Den primære målgruppe for projektets fund og resultater er oplæringsvirksomheder og oplæringsansvarlige som led i udviklingen af deres oplæringsforløb og som led i deres arbejde med at skabe inkluderende faglige fællesskaber for de unge i lære på deres arbejdsplads. Målgruppen er sekundært skolerne som led i deres samarbejde med oplæringsvirksomhederne og som led i deres arbejde med at støtte eleverne i deres overgange til og fra oplæringsforløb.
I næste ombæring er målgruppen også bredere og sigter mod beslutningstagere og politikere, der kan anvende projektets resultater i udvikling og forandring af erhvervsuddannelsernes rammevilkår og organiseringer – særligt i relation til oplæringsforløb.
Projektets fund, pointer og resultater formidles i formater, der er målrettet den primære målgruppe af oplæringsvirksomheder og oplæringsansvarlige – det være sig i form af webinarer, podcast eller andre formater, der kan gøres let tilgængelig og let omsættelig for målgruppen.
Projektets resultater, fund og pointer formidles også via CEVEUs, CeFUs og AAU’s hjemmesider og profiler på sociale medier samt i forbindelse med CEVEUS årlige konferencerække.
Projektet er finansieret af Arbejdsmarkedets Uddannelsesbidrag (AUB) og udføres i regi af Center for Viden om Erhvervsuddannelserne (CEVEU)

