Dette forskningsprojekt er første del (del A) at et større forskningsprojekt. I denne del A, der er gennemført fra primo 2023 til ultimo 2024, har vi undersøgt, hvordan unge under 25 år på erhvervsuddannelserne skaber mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbet og deres ungdomsliv. I del B, der afslutter forskningsprojektet, fokuserer vi på unge under 25 og deres møde med oplæringen. Del B gennemføres fra 2025-2026.
Hele forskningsprojektet er finansieret af midler fra Arbejdsmarkedets Uddannelsesbidrag (AUB), og gennemføres i regi af Center for Viden om Erhvervsuddannelserne (CEVEU).
Tilgangen til erhvervsuddannelserne har de seneste 20 år været faldende, samtidig med at frafaldet har ligget stabilt højt på 40-45 procent. For at forstå denne udvikling af lav søgning og højt frafald, og hvad der skal til for at vende den, har vi i dette forskningsprojekt taget afsæt i elevernes perspektiv, som det tager sig ud i spændingsfeltet mellem deres ungdomsliv og det læringsrum, de indgår i på grundforløbet i uddannelserne. Antagelsen er, at når man som ung på grundforløbet på en erhvervsuddannelse oplever uddannelsen som meningsfuld er man mere motiveret for at gennemføre uddannelsen, end hvis man ikke oplevede den som meningsfuld. Med fokus på de unge under 25 år har forskningsspørgsmålet for denne del af forskningsprojektet således været:
Hvordan skaber forskellige eud-elever under 25 år mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbet og deres ungdomsliv?
Projektet har været eksplorativt og baseret sig på kvalitative og kvantitative metoder i form af interview, mobile etnografi og survey. Vi har tilstræbt et stærkt samspil mellem disse forskningstilgange, hvilket har skabt en vis åbenhed i designet.
Forskningsprojektets pointer og resultater retter sig primært mod skoledelen af erhvervsuddannelserne men har også bredere appel til beslutningstagere og interessenter inden for erhvervsuddannelsessektoren.
Pointer og resultater fra projektet er formidlet i en afsluttende rapport med konkrete handlingsbud samt i en podcastserie med 4 afsnit. Projektet har endvidere været præsenteret på en række konferencer og seminarer heriblandt DE-G årsmøde 2025 og hos Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM).

