Print

Hvordan giver det mening at være ung på EUD? Hvordan unge under 25 år på erhvervsuddannelserne skaber mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbene og deres ungdomsliv

Titel: Hvordan giver det mening at være ung på EUD? Hvordan unge under 25 år på erhvervsuddannelserne skaber mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbene og deres ungdomsliv
Forfattere: Arnt Louw, Emma Søndergaard Thomsen og Anne Mahler
Dato: 27.03.2025
Type: Rapport
Tags:

Hvordan giver det mening at være ung på EUD? Hvordan unge under 25 år på erhvervsuddannelserne skaber mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbene og deres ungdomsliv

I dette forskningsprojekt har vi undersøgt, hvordan unge erhvervsuddannelseselever under 25 år skaber mening og sammenhænge i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbene og deres ungdomsliv. Antagelsen er, at jo mere mening og sammenhæng de unge oplever mellem erhvervsuddannelsen og deres øvrige ungdomsliv, jo større lyst har de til at blive og gennemføre deres uddannelse. 

Rapporten stiller skarpt på de unges møde med uddannelsen og fagene, fællesskaber, transport og betydningen af deres ungdomsliv bredt set og giver praktiske handlingsbud på, hvordan skoler og undervisere kan arbejde med at styrke elevernes oplevelse af mening og sammenhænge mellem uddannelsesliv og ungdomsliv. Rapporten bidrager også med viden, som kan være relevant i forhold til udformning, organisering og indhold af erhvervsrettede ungdomsuddannelser fremadrettet. 

Det er Center for Ungdomsforskning der har lavet undersøgelsen i regi af CEVEU (Center for Viden om Erhvervsuddannelser) og er finansieret af Arbejdsmarkedets Uddannelsesbidrag (AUB).

Projektet er første del af et samlet forskningsprojekt, hvor vi i del B undersøger hvordan unge under 25 år skaber mening i spændingsfeltet mellem deres ungdomsliv og deres arbejdsliv i oplæringen på erhvervsuddannelserne. Den del af forskningsprojektet afsluttes i 2026.

Læs mere om forskningen bag publikationen

Hvordan giver det mening at være ung på eud - et forskningsprojekt om unge under 25 år og deres møde med erhvervsuddannelsernes grundforløb

Dette forskningsprojekt undersøger de unge under 25 år og deres møde med erhvervsuddannelsernes grundforløb. Formålet med projektet er at frembringe viden om nogle af de bredere tendenser, der spiller ind i de udfordringer, der er forbundet med faldende tilgang, højt frafald, valg og gennemførsel på eud’s grundforløb.

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!
Lyt til CeFUs podcast: Ungdomsforskning

Lyt til CeFUs podcast: Ungdomsforskning

Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet stiller med denne nye podcast skarpt på ungdomsforskningen. Vi indvier lytterne i de nyeste tendenser i ungdomslivet og vender nogle af de spørgsmål, de rejser. Lyt med når vi gennem podcastens forskellige serier sætter spot på CeFUs forskning, der med et 360 graders perspektiv kommer hele vejen rundt om ungdomslivet.

Læs mere