Katrine Thea Pløger Nielsen, Ph.d.-studerende
Institut for Kultur og Læring
Aalborg Universitet
Campus København
A.C Meyers Vænge 15
2450 København SV
Tel: (+45) 93 56 21 77
Mail: katrinetpn@ikl.aau.dk
Uddannelse:
Cand.mag. i Læring og Forandringsprocesser, Aalborg Universitet København
Bachelor i Pædagogik og Uddannelsesstudier og Kultur & Sprogmødestudier, Roskilde Universitet
Forskningsfelt:
I ph.d.-projektet skabes kvalitativ viden om eud-elevers italesættelser af og oplevelser med krænkende handlinger på deres oplæringspladser, samt anbefalinger til praksisnære forebyggelsestiltag i samarbejde med unge.
Formålet med ph.d.-studiet er at skabe viden om unges oplevelser og forståelser af krænkende handlinger i oplæringsforløb, og konsekvenserne for de unges uddannelsesforløb og gennemførsel. Projektets empiri består af kvalitative interviews med eud-elever under 31 år, der har kunde- og borgerkontakt. Primært fokus på SOSU-, tjener- og kokkelever. Der vil undervejs ligeledes laves inddragende workshop for og med eud-elever. Ph.d-projektet er en artikelbaseret afhandling.
Jeg har tidligere været knyttet til CeFU som videnskabelig assistent, hvor jeg blandt andet har arbejdet med unges oplevelser af uønsket seksuel opmærksomhed og krænkende handlinger i fritidsjobs, nuancering af ungefællesskaber, unges demokratiske deltagelse i foreningslivet og eud-elevers oplevelser af lærepladsforløb.
SOSU H er landet største SOSU skole og spiller en afgørende rolle i forhold til at få uddannet tilstrækkeligt af fremtidens velfærdspersonale. For at imødekomme dette har SOSU H igangsat en række indsatser, som samlet set har til formål, at flere elever gennemfører deres uddannelser.
Center for Ungdomsforskning skal følge denne udvikling og undersøge, hvordan forskellige elevers frafalds- og gennemførselsprocesser forløber over tid på SOSU H.
I dette ph.d.-projekt skabes kvalitativ viden om eud-elevers oplevelser med krænkende handlinger samt anbefalinger til praksisnære forebyggelsestiltag i samarbejde med unge.
Projektet undersøger, hvordan unge erhvervsuddannelseselever under 25 år skaber mening mellem ungdomsliv og arbejdsliv under oplæringen. Det bygger videre på et tidligere studie af elevernes oplevelser i grundforløbets skoledel. Her følges nogle af de samme unge for at belyse, hvordan de navigerer i spændingsfeltet mellem uddannelse, arbejde og ungdomsliv. Projektet er finansieret af Arbejdsmarkedets Uddannelsesbidrag (AUB) og udføres i regi af Center for Viden om Erhvervsuddannelserne (CEVEU).