Print

Skole uden prøver og karakterer

Titel: Skole uden prøver og karakterer
Forfattere: Noemi Katznelson, Marie Neergaard, Niels Ulrik Sørensen, Arnt Louw, Barbara Marstrand og Søren Christian Krogh
Dato: 16.04.2025
Type: Bog
Tags:

Skole uden prøver og karakterer

Prøver og karakterer har længe været centrale i uddannelsessystemet, men den præstationskultur, de skubber til, har sat gang i en vigtig diskussion om, hvordan prøver og karakterer påvirker elevernes læring og trivsel. I dag eksperimenteres der derfor mange steder med at reducere eller fjerne prøver og karakterer for at styrke læring og trivsel blandt eleverne. 

Skole uden prøver og karakterer undersøger erfaringer fra fri- og efterskoler, der arbejder med alternative feedbackformer. Den viser, hvordan elevernes motivation ændrer sig, når der skrues ned for prøver og karakterer, men også hvordan læring, trivsel og dannelse forudsætter en stærk feedbackkultur. 

Bogen henvender sig til lærere, undervisere og skoleledere og kan give inspiration til, hvordan man kan arbejde med at skabe motivation blandt eleverne og styrke feedback uden prøver og karakterer. Bogen rejser også en bredere diskussion om betydningen af prøver og karakterer for skole og uddannelse, som er relevant for også uddannelsesledere, politikere og beslutningstagere, der er optaget af bedømmelsesformer, læring, dannelse og trivsel i uddannelsessystemet i dag. 

Bogen er skrevet af ungdoms- og pædagogiske forskere og udgivet i samarbejde med Efterskolerne og Friskolerne som en del af Center for Ungdomsforsknings bogserie Ungdomsliv. 

Udgivelsen er støttet af Efterskolerne og FRISKOLERNE. 

Læs mere om forskningen bag publikationen

Bogserie: Ungdomsliv

Ungdomsliv er en tværvidenskabelig bogserie, der bringer publikationer, som afspejler mangfoldigheden inden for dansk ungdomsforskning. Publikationerne består både af antologier såvel som monografier, der overvejende er skrevet af danske forskere, men rummer også bidrag på nordiske sprog eller på engelsk.

Frie prøveformer i en præstationstid

(CeFU) gennemfører i samarbejde med Efterskoleforeningen og de Frie skoler en undersøgelse af arbejdet med frie prøveformer (karakterfrihed mm). på efterskoler og friskoler. Ambitionen er at blive klogere på, hvilken betydning prøvefrihed har for elevernes lærings- og mestringserfaringer og dannelse. Og ikke mindst er ønsket med undersøgelsen at skabe øget viden om, hvordan frie prøveformer/anderledes evalueringsformer spiller sammen med den pædagogiske praksis og tradition på skolerne.

Kontakt forskere

Noemi Katznelson
nka@hum.aau.dk
Telefon: (+45) 2068 6680

Niels Ulrik Sørensen
nielsus@ikl.aau.dk
Telefon: (+45) 2384 6031

Arnt Vestergaard Louw
avl@ikl.aau.dk
Telefon: (+45) 31 95 45 30

Barbara Marstrand
bama@ikl.aau.dk
Telefon: 61 96 75 64

Søren Christian Krogh
sck@ikl.aau.dk
Telefon: (+45) 9940 2766

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!