Om CeFU

Print

Noemi Katznelson

Noemi KatznelsonNoemi Katznelson, Centerleder, forskningsleder og professor

Institut for Læring og Filosofi
Aalborg Universitet
Campus København
A.C Meyers Vænge 15
2450 København SV

Tel: (+45) 2068 6680
Mail: nka@learning.aau.dk

Uddannelse:
Cand mag i pædagogik og historie og med en ph.d. i uddannelsesforskning fra RUC.

Arbejdsområde og tillidshverv:
Jeg varetager den daglige ledelse af Center for Ungdomsforskning sammen med Niels Ulrik Sørensen, der er souchef i CeFU.

Desuden er jeg forsker og projektleder på flere undersøgelser indenfor uddannelses- og marginaliseringsområdet og varetager en række forskellige tillidshverv bl.a:

  • Medlem af ekspertudvalg nedsat af statsministeren under Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling mhp at få flere unge til at gennemføre en ungdomsuddannelse
  • Medlem af formandskabet i det nyoprettede Råd for Ungdomsuddannelser under Undervisningsministeren
  • Deltager i dommerpanel i dagbladet Politikens konkurrence om innovative lærere og miljøer på ungdomsuddannelserne
  • Personligt udpeget næstformand i det Nationale Dialogforum for uddannelses- og erhvervsvejledning under Undervisningsministeren 
  • Medlem af EVA's bestyrelse i kraft af post i formandsskabet for Rådet for Ungdomsuddannelser
  • Er med i referencegruppe ifm. arbejdet med rapporten 'Svigt af børn i Danmark 2018' samt 'Temarapport om udsatte børns skolegang' hos Børns Vilkår

Forskningsfelt:
Min forskning tager afsæt i et bredt sociologisk blik på ungdomslivet som det udspiller sig i lyset af gældende samfundsmæssige betingelser og forandringsprocesser. På den baggrund interesserer jeg mig særligt for unge i uddannelsessystemet og gråzonen mellem uddannelse og arbejde, men også for andre af ungdomslivets arenaer.

Mine nøglekompetencer er: Ungdom, uddannelse, udskoling, overgang til ungdomsuddannelser, erhvervsuddannelser, udsatte unge, vejledning og motivation.

Konkret arbejder jeg forskningsmæssigt med følgende områder:

  • Unges motivation og lyst til læring og uddannelse
  • Unges overgang fra grundskole til ungdomsuddannelserne
  • Unge på ungdomsuddannelserne
  • Unge og uddannelses- og karrierevejledning
  • Unge og forestillinger om fremtidig uddannelse og job
  • Unge der er udsatte i forhold til at kunne gennemføre en uddannelse eller kunne klare sig på arbejdsmarkedet
  • Unge på kanten af samfundet 

3 Interessante publikationer:

  • Unges motivation og læring - 12 eksperter om motivationskrisen i uddannelsessystemet
  • Ungdomsliv
  • Er selvtillid nok? Betydningen af tillid i fastholdelsen af unge i uddannelse 

Priser:
Noemi modtog i april 2013 Mads Rasmussens Mindepris for hendes store indsats ved, igennem forskning, at skabe fokus på og forståelse for erhvervsuddannelsernes værdi for samfundet.

Læs om Mads Rasmussens mindepris

Udsatte unges vej til uddannelse via arbejde

Med kontanthjælpsreformen fra 2014, skal alle unge under 30 år uden en ordinær uddannelse have en uddannelsesrettet indsats, der understøtter, at de påbegynder og gennemfører en ordinær uddannelse. For at understøtte dette mål har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering igangsat en række forsøg kaldet ’Job-bro til Uddannelse’, som vi i CeFU skal evaluere og bedrive følgeforskning i relation til i samarbejde med forskere på Aarhus Universitet og Epinion.

Evaluering af kombineret ungdomsuddannelse (KUU)

Evalueringsprojekt, der har til formål at evaluere kombineret ungdomsuddannelse (KUU), som er en toårig uddannelse for unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en erhvervsuddannelse eller en gymnasial ungdomsuddannelse.

Karaktergivning og bedømmelsesformer på ungdomsuddannelserne

Forskningsprojekt der har til opgave at generere viden om, hvordan karakterer og bedømmelsespraksisser påvirker forskellige unge såvel som læringsmiljøet på ungdomsuddannelserne.

Klasseledelse og læringsfællesskaber i de gymnasiale uddannelser

Forskningsprojektet, der gennemføres i samarbejde med LSP og Epinion, har til formål at undersøge og udvikle måder at sikre en god overgang til gymnasiet. Herunder at undersøge og udvikle læreres klasseledelse og klasserumskultur for at hindre frafald og sikre elevernes bedst mulige engagement, faglig læring og motiviation.

Elevers motivation og kompetenceudvikling i udskoling

Udskolingen er præget af dalende motivationsniveau og en stor gruppe af de unge vurderes ikke-uddannelsesparate i 8. klasse. Center for Ungdomsforskning følger et udviklingsprojekt på initiativ af Københavns kommune, hvor målet netop er at øge de unges motivation.

Ny udsathed

Center for Ungdomsforskning sætter i samarbejde med Det Obelske Familiefond fokus på udsathed blandt danske unge. Projektet bidrager med forskningsmæssige svar på spørgsmål af stigende samfundsmæssig interesse, der handler om, hvorfor stadigt flere unge rammes af udsathed.

Kontakt forsker

Noemi Katznelson
nka@learning.aau.dk
Telefon: (+45) 2068 6680

Center for Ungdomsforskning | cefu@learning.aau.dk | Tlf: (+45) 20 29 46 29 | A.C. Meyers Vænge 15, 2450 Kbh SV