Søren Christian Krogh, Postdoc
Insitut for Kultur og Læring og Institut for Sociologi og Socialt Arbejde
Aalborg Universitet
Kroghstræde 7, lokale 40
9220 Aalborg Øst
Tel: (+45) 9940 2766
Mail: sck@ikl.aau.dk
Uddannelse:
Ph.d. i Sociologi fra Aalborg Universitet
Cand.scient.soc fra Aalborg Universitet
Forskningsfelt:
I min forskning er jeg optaget af, hvordan strukturelle, kulturelle og teknologiske forandringer i samfundet påvirker unges trivsel og mentale sundhed. Nærmere bestemt er jeg optaget af at forstå, hvordan bredere samfundsmæssige forandringer former de lokale – og vidt forskellige – kontekster hvori ungdomsliv udspiller sig, samt hvordan forandringer i samfundet påvirker forskellige grupper af unge. I den forbindelse har jeg særligt interesseret mig for præstationskultur, psykologisering og sociale medier, ligesom jeg også generelt er meget optaget af køn og køn i sammenspil med andre kategorier såsom klasse og etnicitet.
3 væsentlige publikationer:
Krogh, S.C., Jensen, S. Q. & Larsen, M.C. (2024): Girl Culture, Unspectacular Resistance and Social Media – A Study of How Adolescent Girls Undo Emphasized Femininity through Shitposting. Journal of Youth Studies. https://doi.org/10.1080/13676261.2024.2392631
Krogh, S. C., & Madsen, O. J. (2023): Dissecting the Achievement Generation: How Different Groups of Early Adolescents Experience and Navigate Contemporary Achievement Demands. Journal of Youth Studies. https://doi.org/10.1080/13676261.2022.2162812
Petersen, A., & Krogh, S. C. (2021): Præstationskultur. Aarhus Universitetsforlag.
(CeFU) gennemfører i samarbejde med Efterskoleforeningen og de Frie skoler en undersøgelse af arbejdet med frie prøveformer (karakterfrihed mm). på efterskoler og friskoler. Ambitionen er at blive klogere på, hvilken betydning prøvefrihed har for elevernes lærings- og mestringserfaringer og dannelse. Og ikke mindst er ønsket med undersøgelsen at skabe øget viden om, hvordan frie prøveformer/anderledes evalueringsformer spiller sammen med den pædagogiske praksis og tradition på skolerne.
Dette forskningsprojekt er første del (del A) af et større forskningsprojekt. Denne del af projektet undersøger de unge under 25 år og deres møde med erhvervsuddannelsernes grundforløb. Formålet med projektet er at frembringe viden om nogle af de bredere tendenser, der spiller ind i de udfordringer, der er forbundet med faldende tilgang, højt frafald, valg og gennemførsel på eud’s grundforløb. Forskningsprojektet efterfølges af en del B, der har fokus på de unge i oplæringen.
I Danmark står vi aktuelt i en situation, hvor antallet af børn og unge, der mistrives, stiger fra år til år. Vi kender ikke den fulde baggrund for udviklingen, men talrige undersøgelser peger på, at en af de væsentlige årsager skal findes i en læringskultur, hvor snævre præstationskrav er kommet til at fylde for meget. Med dette projekt ønsker vi at øge trivslen blandt unge gennem udvikling og afprøvning af trivselsskabende pædagogiske metoder, der mindsker en negativ præstationskultur.