Print

Ny forskning: Trivsel på FGU

I ny forskningsrapport, Trivsel på FGU, fra CeFU undersøger vi, hvordan elever og undervisere oplever konkrete trivselsindsatser på den Forberedende Grunduddannelse (FGU), og hvad der virker i praksis.

Siden 2023 har CeFU fulgt FGU Nordvestsjællands udviklingsprojekt Bedre Mental Trivsel som led i et kvalitativt følgeforskningsforløb, og rapporten bidrager med viden om, hvordan trivselsarbejdet kan styrkes i FGU-regi.

I rapporten præsenteres fire hovedindsigter:

1. Det er produktivt med et særskilt fokus på mental trivsel

2. Social tryghed er centralt for trivsel

3. Aktiviteter kan skabe nye rum for fællesskab og udvikling

4. Det er afgørende for forsat at arbejde kvaliceret med skolens trivselsindsatser, at der er rum for faglig refleksion og erfaringsudveksling blandt medarbejderne

Rapporten Trivsel på FGU giver et indblik i, hvordan man kan arbejde med trivsel på FGU og sætter fokus på, hvad man skal være opmærksom på, når man igangsætter trivselsindsatser.

Den tilbyder inspiration og viden til alle, der arbejder med unge og udvikling af læringsmiljøer.

Lagt online 08.09.2025 af Rebecca Marie Væver Johansen

Kontakt forskere

Ida Andrea Nilsson
ian@ikl.aau.dk
Telefon: 99407477

Anne Görlich
anneg@ikl.aau.dk
Telefon: (+45) 2073 5872

Noemi Katznelson
nka@hum.aau.dk
Telefon: (+45) 2068 6680

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!