I ny forskningsrapport, Trivsel på FGU, fra CeFU undersøger vi, hvordan elever og undervisere oplever konkrete trivselsindsatser på den Forberedende Grunduddannelse (FGU), og hvad der virker i praksis.
Siden 2023 har CeFU fulgt FGU Nordvestsjællands udviklingsprojekt Bedre Mental Trivsel som led i et kvalitativt følgeforskningsforløb, og rapporten bidrager med viden om, hvordan trivselsarbejdet kan styrkes i FGU-regi.
I rapporten præsenteres fire hovedindsigter:
1. Det er produktivt med et særskilt fokus på mental trivsel
2. Social tryghed er centralt for trivsel
3. Aktiviteter kan skabe nye rum for fællesskab og udvikling
4. Det er afgørende for forsat at arbejde kvaliceret med skolens trivselsindsatser, at der er rum for faglig refleksion og erfaringsudveksling blandt medarbejderne
Rapporten Trivsel på FGU giver et indblik i, hvordan man kan arbejde med trivsel på FGU og sætter fokus på, hvad man skal være opmærksom på, når man igangsætter trivselsindsatser.
Den tilbyder inspiration og viden til alle, der arbejder med unge og udvikling af læringsmiljøer.