Titel: Uddannelse der motiverer - Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne
Forfattere: Mette Lykke Nielsen, Susanne Murning & Noemi Katznelson
Dato: 16.01.2017
Type: Rapport
Tags: køn, uddannelse, ungdomsuddannelser, kønsroller, motivation
'Uddannelse der motiverer - Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne'udgør den afsluttende rapport fra forskningsprojektet om køn og uddannelsesmotivation blandt elever på ungdomsuddannelserne.
Over et år arbejdede ledere, undervisere, vejledere og elever fra 10 meget forskellige ungdomsuddannelser, med at udvikle og afprøve deres egne praksisnære udviklingstiltag. Formålet var at skabe nye undervisningssituationer, fællesskaber og organisationsmønstre på ungdomsuddannelserne, der fremmer unges uddannelsesmotivation. Med udgangspunkt i interviews med elever, vejledere og undervisere beskriver og analyserer rapporten denne udviklingsproces. Der deltog både gymnasiale og erhvervsrettede uddannelser.
En vigtig del af forskningsprocessen var desuden at følge de forskellige udviklingstiltag med en analytisk optik. Her var fokus at undersøgehvordan (kønnede) forestillinger og kulturer blandt elever og lærere indvirkede på udviklingstiltagene. I den forbindelse anvender forfatterne begrebet 'motivationspositionering'. Med begrebet sættes der fokus på de komplekse, situerede og flertydige måder, som eleverne på ungdomsuddannelserne positionerer sig som 'motiverede' eller 'ikke-motiverede' elever. Samt de måder som underviserne positionerer eleverne på.
Rapporten insisterer på at betragte feltet som et samlet ungdomsuddannelsesfelt. Det betyder, at forsøgene er kommet til at afspejle den forskellighed, som præger de to uddannelsesspor. Det være sig de store samfundsmæssige og politiske forandringer der påvirker dette uddannelsesfelt, men også de store historiske og kulturelle forskelle, spillede en rolle for, hvordan forsøgene foregik, og for hvordan fokusset på motivation udspillede sig.
Rapporten giver eksempler på, at der ofte er meget stor forskel på de betydninger som elever og undervisere tillægger elevernes uddannelsesmotivation. Rapporten viser desuden, hvordan køn er en kategori, der anvendes til at skabe orden, mening og hierarkisering mellem elevernes præstationer og uddannelsesmotivation. Rapporten afsluttes med en række konklusioner og anbefalinger til undervisere og ledere på ungdomsuddannelserne.
Projektet er finansieret af Egmontfonden og er en del af det større projekt 'Unge Lyst til Læring'.
Hent rapporten på Aalborg Universitets Forlags hjemmeside
Hvordan skabes motivation på ungdomsuddannelserne? Rapporten følger over et år en række praksisnære tiltag, som tilstræber netop dette. Desuden viser rapporten hvordan køn bruges som kategori til at forstå forholdet mellem elevernes præstationer og uddannelsesmotivation.
Projektets formål er at udvikle ny viden og afprøve nye indsatser, der kan øge unges lyst til og motivation for læring.
Noemi Katznelson
nka@hum.aau.dk
Telefon: (+45) 2068 6680
Mette Lykke Nielsen
mln@ikl.aau.dk
Telefon: (+45) 2029 4911
Projektets formål er at udvikle ny viden og afprøve nye indsatser, der kan øge unges lyst til og motivation for læring.
Læs mere om unges lyst til læringEn gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.
Tilmeld dig nyhedsbrevet!