Jyllands Posten, d. 19. maj 2013
Af Morten Vestergaard
Det har skabt debat, at en dansk 9. klasse taber i direkte konkurrence med en kinesisk klasse i et DR-program. Men er der grund til at være bekymret, vi uddanner jo hele unge mennesker?
Resultaterne fra tv programmet sætter fingeren på det ømme punkt i de sidste knap 20 års diskussioner om den danske folkeskole. Er fagligheden god nok? Det spørgsmål har været stillet, siden de første Pisa-undersøgelser for mere end ti år siden sendte et chok gennem befolkningen, da det viste sig, at Danmarks elever langtfra tilhørte verdenseliten. Det gør de stadig ikke, men det gør netop deres modstandere fra Kina i DR's konkurrence, selv om Kinakendere har pointeret, at konkurrencen ikke har været helt fair, da den kinesiske skole tilhører eliten i landet.
For Noemi Katznelson, der er leder af Center for Ungdomsforskning på Aarhus Universitet, viser forskellene på de to klasser i udsendelserne kulturforskellene mellem Danmark og Kina.
»Det handler om, hvilket samfund man ønsker at bygge op. Billederne viser, at den danske skole handler om meget andet end det faglige. Skabelse af identitet fylder meget for de danske unge. De iscenesætter sig selv sammen med de andre i klassen, de skal tage stilling til, hvad de vil med deres liv, til tøj, hobbyer osv., og det er en kompleks og ressourcekrævende proces. Og hvis de danske elever ikke lærer det, får de svært ved at klare sig på det danske arbejdsmarked. De skal i høj grad være i stand til at sige, hvad de gerne vil og lægge planer for sig selv,« siger Noemi Katznelson.