Lika Hansen da Cruz, Research assistant
Department of Culture and Learning
Aalborg University
Campus Copenhagen
A.C. Meyers Vænge 15
2450 Copenhagen SV
Mail: likahdc@ikl.aau.dk
Education:
Master of Arts (MA) in Social Psychology and Learning from Roskilde University.
Field of work:
I am broadly interested in youth life and education. I am particularly interested in learning processes, inclusion, and participation opportunities in educational and broader societal contexts.
Current projects:
I am part of the research and development project 'Pedagogical pathways to better well-being in youth education', where we together with teachers from 14 different youth education programs in Denmark investigate opportunities to strengthen student well-being in youth education. In addition, I work on the research project 'Intersectional inclusion in deliberation and participation with youth' (SINCRONY), which is a Horizon project where young people's democratic participation is investigated with a particular focus on minority group’s agency from an intersectional perspective.
SINCRONY er et tværeuropæisk forskningsprojekt, som har til formål at sikre, at unge der oplever social udsathed og forskellige former for marginalisering – intersektionalitet - får meningsfuld adgang til deliberative og participatoriske demokratiske processer. Projektet kombinerer omfattende kortlægninger af ulighedsproducerende faktorer, med konkrete praksisbaserede afprøvninger og udviklinger af metoder til fremme af mere lige adgang til demokratisk deltagelse på ungdomsuddannelser og i lokalsamfund.
I Danmark står vi aktuelt i en situation, hvor antallet af børn og unge, der mistrives, stiger fra år til år. Vi kender ikke den fulde baggrund for udviklingen, men talrige undersøgelser peger på, at en af de væsentlige årsager skal findes i en læringskultur, hvor snævre præstationskrav er kommet til at fylde for meget. Med dette projekt ønsker vi at øge trivslen blandt unge gennem udvikling og afprøvning af trivselsskabende pædagogiske metoder, der mindsker en negativ præstationskultur.