Titel: Social differentiering og mobilitet i gymnasiet - Kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion
Forfattere: Susanne Murning
Dato: 25.06.2013
Type: Rapport
Tags: uddannelse, gymnasiet, social arv, Klasserumskultur
Denne afhandling handler om social differentiering og kulturel praksis i gymnasieskolen, og om elevernes arbejde med at finde sig til rette i gymnasiet
70% af en ungdomsårgang vælger i dag en gymnasial uddannelse, og flere gymnasier oplever udfordringer med at inkludere den brede elevgruppe. Dette har ført til en øget opmærksomhed på relationen mellem social baggrund og uddannelse.
Susanne Murnings ph.d.-afhandling sætter fokus på hvordan denne relation viser sig som kulturelle praksisser i en konkret uddannelsessammenhæng. Den handler om elevernes arbejde med at finde sig til rette i og positionere sig som legitim deltager i en gymnasieklasse, i spændet mellem social baggrund, klasserumskultur og elevpraksisser.
Et centralt fokus er hvordan gymnasiekulturen sætter forskellige betingelser for de forskellige elevers interesse for uddannelsen, deltagelsesstrategier, elevkategorisering og fællesskabsdannelser, og hvordan dette er knyttet til social klasse. Samt hvordan eleverne navigerer i dette. Hvad vil det sige at starte i gymnasiet, hvordan bliver man gymnasieelev, hvilke positioneringsmuligheder er tilgængelig for de forskellige elever, og hvordan er dette knyttet til social klasse og klasserumskulturen.
Download et resume af afhandlingen her
Afhandlingen kan købes i trykt form for 100 kr.- herunder
Susanne Murnings ph.d-afhandling handler om social differentiering og kulturel praksis i gymnasieskolen, og om elevernes arbejde med at finde sig til rette i gymnasiet.
Center for Ungdomsforskning | cefu@hum.aau.dk | Tlf: (+45) 20 29 46 29 | A.C. Meyers Vænge 15, 2450 Kbh SV