Print

Politiken: Spritnye gymnasieelever tager hul på et år uden karakterer

Politiken 15.8.2017

170817 Spritnye Gymnasielever

Foto: Martin Lehmann

Af: Ditte Ravn Jakobsen og Cecilie Strømgaard Patscheider

Nul karakterer kan gøre eleverne dygtigere, men de risikerer også at blive efterladt i et tomrum, vurderer ekspert. På Helsingør Gymnasium er eleverne kede af det eller lettede.

Der er endnu ingen konkrete undersøgelser, der viser, om eleverne rent faktisk bliver dygtigere af, at det første år eller to er karakterfrit. Men ifølge lektor Arnt Louw, der forsker i bedømmelsesformer og læring ved Aalborg Universitet, er det meget sandsynligt, at det både vil gøre dem dygtigere og samtidig gavne deres måde at lære på på sigt.

»Det kan give eleverne et frirum til at gå efter at forstå indholdet. Hvor det ikke kun handler om at fremstå klog for at få gode karakterer, men i stedet at få spurgt ind til det, man ikke ved, og så rent faktisk blive klogere«, siger Arnt Louw.

Han mener, at der er et stort potentiale i forsøget, men der er dog én udfordring: Mange af eleverne vil faktisk gerne have karakterer. Derfor er det meget sandsynligt, at nogle af dem begynder at omsætte den blødere feedback til et tal og glemme at lytte ordentligt til de tilbagemeldinger, læreren giver.

»Udfordringen er, at eleverne kan føle, at de bliver efterladt i et vakuum, fordi vi jo stadigvæk har et system, der er karakterbaseret, og hvor adgangsbilletten til det videregående system er karakterer. Hvis behovet for at finde ud af, hvor man ligger henne på karakterskalaen, larmer for meget i hovederne på eleverne, når de ikke får nogen karakterer, kan det vakuum blive så stort, at de måske ikke udnytter de potentialer, der er i et karakterfrit læringsrum«, siger Arnt Louw.

Læs hele artiklen her

 

Lagt online 17.08.2017 af Rebecca Marie Væver Johansen

Kontakt forsker

Arnt Vestergaard Louw
avl@ikl.aau.dk
Telefon: (+45) 31 95 45 30

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!