Print

Politiken: Mange unge tror, at den perfekte krop er normen

Politiken 16.01.20

Af: Torben Benner

Reklamer for kosmetiske forskønnelser betyder, at det normale og det perfekte for nogle unge glider sammen. Og så bliver alt, der ikke er perfekt ved ens krop, unormalt, siger eksperter.

[...]

Ifølge Niels Ulrik Sørensen er kropskulturen ved at ændre sig i hele samfundet. Det breder sig i alle aldersgrupper, at man kan lave om på kroppen, og det slår ikke mindst igennem hos de unge.

»Det er en del af en større tendens om, at man har ansvaret for at forme sit eget liv, at man gennem de valg, man træffer, kan komme derhen, hvor man vil, og blive til det, man vil. Og en del af det er at forme sig selv og sin krop«, siger han.

[...]

»Der er en stor gruppe af unge, der i stigende grad føler utilfredshed med deres kroppe. Samtidig ved vi, at der er en øget mistrivsel, og at flere og flere ikke synes, at de er gode nok. Det bør politikerne forholde sig til, når de tager stilling til, hvad for mere eller mindre skjult markedsføring de unge bør udsættes for«, siger Niels Ulrik Sørensen.

Den fulde artikel kan findes i Politiken (16/1/20), sektion 2, side 4.

Lagt online 20.01.2020 af Ida Bejder

Kontakt forsker

Niels Ulrik Sørensen
nielsus@ikl.aau.dk
Telefon: (+45) 2384 6031

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!