Print

Politiken: Fokus på prøver og bøger fylder for meget i 7.-9. klasse

Politiken 25.02.20

Af: Pernille Mainz

Når elever i folkeskolen går fra 6. til 7. klasse, oplever mange, at undervisningen bliver markant anderledes. Den bærer i højere grad præg af fokus på boglige aktiviteter og folkeskolens prøver, og en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, viser, at det slider på elevernes motivation for at lære. Professor og leder af Center for Ungdomsforskning, Noemi Katznelson, udtaler til Politiken, at undervisningen på mange folkeskoler er blevet mere præstationsorienteret i udskolingen, hvilket blandt andet er sket i takt med indførelsen af adgangskrav til ungdomsuddannelserne i 2015 og 2016:

»Men dengang tog man ikke så meget stilling til, hvad karakterkravet ville gøre ved udskolingen. Sammen med nogle andre ting har det været med til at sende et meget kraftigt signal til elever og lærere i udskolingen, som har gjort læringen mere præstationsorienteret [...] Et læringsrum, der er for fyldt af mål og adgangskrav, er ikke hensigtsmæssigt. Vi ser det på ungdomsuddannelsesområdet, og nu er vi ved at få samme ubalance i folkeskolens udskoling. Det er beklageligt set ud fra et læringsperspektiv. Selvfølgelig skal der være bedømmelser, men eleverne kan blive skoleudmattede, hvis man booster den præstationsorienterede motivation for meget.«

Lagt online 03.03.2020 af Ida Bejder

Kontakt forsker

Noemi Katznelson
nka@hum.aau.dk
Telefon: (+45) 2068 6680

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!