Print

Information: Skævheden mellem drenge og piger øges i skolen

Information 26.04.21

Af: Lise Richter

Drenge får lavere karakterer ved folkeskolens afgangsprøve i dansk end pigerog færre drenge får en ungdomsuddannelse. Nu viser en ny analyse, at skævheden mellem drenge og piger er øget de seneste år. Årsagen er ifølge eksperter og lærere, at skolen er blevet for teoretisk og har for meget fokus på test og karakterer.

[...]

Anne Görlich, der er lektor på Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet, og forsker i unge uden uddannelse er enig i, at især adgangskravene til erhvervsuddannelser giver problemer for mange af de fagligt svage drenge.

- Det er en kæmpe hurdle for en del af drengene, at der er rigtig lang vej fra at være på 5.-klasses niveau til at kunne bestå folkeskolens afgangsprøve. Så kommer de på en forberedende grunduddannelse og skal forbedre deres karakterer, men her er der ofte store hold, som gør det svært for dem at få lært det, de skal, siger Anne Görlich.

Når forskellen på drenges og pigers karakterniveau er blevet større, mener hun, at det handler om det øgede fokus på at præstere.

- Uddannelsessystemet har forandret sig meget de sidste 10-15 år, hvor der er kommet mere og mere fokus på test, karakterer og på, at eleverne nu skal lære det samme i 4. klasse, som de før lærte i 5. Men det kan påvirke drengenes trivsel og motivation til at lære, siger Anne Görlich.

Lagt online 26.04.2021 af Ida Bejder

Kontakt forsker

Anne Görlich
anneg@ikl.aau.dk
Telefon: (+45) 2073 5872

Lyt til CeFUs podcast: Ungdomsforskning

Lyt til CeFUs podcast: Ungdomsforskning

Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet stiller med denne nye podcast skarpt på ungdomsforskningen. Vi indvier lytterne i de nyeste tendenser i ungdomslivet og vender nogle af de spørgsmål, de rejser. Lyt med når vi gennem podcastens forskellige serier sætter spot på CeFUs forskning, der med et 360 graders perspektiv kommer hele vejen rundt om ungdomslivet.

Læs mere