Print

Gymnasieskolen: Ekspert: Karrierelæring vil udfordre lærerne

Gymnasieskolen 05.12.2017

Af: Tina Rasmussen

Alle fag i gymnasiet skal som noget nyt styrke elevernes karrierekompetencer. Det kræver, at lærerne er parate til at give deres fag et twist, siger uddannelsesforsker Noemi Katznelson.

Landets gymnasielærere kommer på en stor opgave, hvis det skal lykkes at løfte reformens intention om at styrke elevernes karrierekompetencer. Det mener uddannelsesforsker Noemi Katznelson.

Siden august, hvor den nye gymnasiereform trådte i kraft, har karrierelæring været et krav i alle fag. Nu skal lærerne ikke kun fokusere på elevernes faglige udbytte, men også gøre dem bedre til at træffe valg om videregående uddannelse og karriere.  

"Skal det fulde udbytte af karrierelæring forløses, kræver det en hel del af lærerne," siger Noemi Katznelson, leder af Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet i København.

Hun har i to år fulgt 17 gymnasier, der har arbejdet med karrierelæring i projektet Karrierefokus - i og efter gymnasiet, og derfor ved hun, hvad der kan være svært.  

"Gymnasielærere har generelt en meget høj faglighed og en meget stor kærlighed til deres fag. Men det her kræver, at de vandrer lidt ud af faget og tilbage igen. De skal være parate til at give deres fag et twist," siger Noemi Katznelson.

Læs hele artiklen her

Lagt online 07.12.2017 af Rebecca Marie Væver Johansen

Kontakt forsker

Noemi Katznelson
nka@hum.aau.dk
Telefon: (+45) 2068 6680

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!