Print

Ny Ph.d.-afhandling: Challenging the Norms of Schooling

Er inklusion bare noget, vi siger – men ikke rigtig tror på længere?

Inklusion i folkeskolen er omgivet af skepsis. Det skulle være for alle, men opleves ofte som noget, der ikke virker. I sit ph.d.-projekt undersøger Ida Andrea Nilsson, hvordan inklusion i praksis er præget af modsatrettede forventninger – og hvordan begrebet i sig selv både udfordrer og provokerer skolen som institution.

Med blik for både følelser og strukturer viser hun, hvordan inklusion ikke kan reduceres til en individuel opgave, men må gentænkes som et fælles og grundlæggende spørgsmål om, hvem der får lov at høre til – og på hvilke vilkår.

Ph.d.-afhandlingen er udgivet fra Aalborg Universitet: “Challenging the norms of schooling”

Lagt online 23.05.2025 af Mie Chan Mian Schmidt

Kontakt forsker

Ida Andrea Nilsson
ian@ikl.aau.dk
Telefon: 99407477

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!