Print

Ph.d.-projekt: Når flere skal være normale: Inklusion i et kritisk dis/ability- og affektperspektiv

Dette ph.d.-projekt undersøger, hvordan inklusion som ideal og praksis udfolder sig i den danske folkeskole – i et spændingsfelt mellem ambitionen om fællesskab for alle og skolens faglige og sociale krav. Projektet er opstået i en tid, hvor samtalen om inklusion ofte er præget af skepsis og problemfokus. Det sigter mod at gentænke inklusion som en strukturel og fælles proces, der skaber deltagelsesmuligheder for alle elever – frem for som et individuelt problem.

Med afsæt i critical disability theory og affektteori undersøger projektet, hvordan forestillinger om normalitet former betingelserne for inklusion i skolens hverdag. Det empiriske materiale består af etnografiske observationer i en indskolingsklasse og interviews med lærere og skoleledere. Målet er at skabe et analytisk rum, hvor det bliver muligt både at lytte til de professionelles erfaringer og samtidig stille kritiske spørgsmål til de strukturer, rammer og forståelser, som former arbejdet med inklusion.

Projektet befinder sig i krydsfeltet mellem sociologisk og didaktisk forskning og søger at skabe forbindelser mellem teori og praksis – ikke ved at opstille universelle løsninger, men ved at fremhæve kompleksitet, dilemmaer og potentialer i det konkrete. Undersøgelsen er optaget af, hvordan følelsesmæssige og strukturelle spændinger former inklusionsarbejdet i praksis – og hvordan begrebet ”inklusion” bliver ladet med alt fra håb til skam i skolens dagligdag.

Publikationer

Ph.d.-afhandling: Challenging the norms of schooling: Inclusive education through the lens of dis/ability and affect

Denne ph.d.-afhandling undersøger, hvordan idealet om inklusion bliver omsat i hverdagen i den danske folkeskole. Med afsæt i observationer i en indskolingsklasse og interviews med lærere og ledere ser afhandlingen på, hvordan forestillinger om normalitet og forventninger til den “gode elev” former mulighederne for deltagelse. Afhandlingen bygger på critical disability theory og affektteori og viser, hvordan inklusion i praksis er præget af både modstand og muligheder – og dybt forbundet med følelser som håb, afmagt og skam. I stedet for at pege på individuelle løsninger, argumenterer afhandlingen for, at inklusion må forstås som en fælles opgave, der kræver forandringer i skolens strukturer, kultur og selvforståelse.

Kontakt forsker

Ida Andrea Nilsson
ian@ikl.aau.dk
Telefon: 99407477

Status for projektet

Status: afsluttet
Projektet blev afsluttet i januar 2025

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!