Print

Det meningsfulde medlemskab - kulturanalyse af de merkantile ungdomsuddannelser

Titel: Det meningsfulde medlemskab - kulturanalyse af de merkantile ungdomsuddannelser
Forfattere: Anne Kofod og Henriette Tolstrup Holmegaard
Dato: 01.02.2008
Type: Rapport
Tags: uddannelse, fagforening, HHx, arbejdsmarkedet, fagbevægelsen, HG, HK, Deltagelse

Det meningsfulde medlemskab - kulturanalyse af de merkantile ungdomsuddannelser

Fagbevægelsen er en af de institutioner, der gennem de senere år har oplevet, at unge er eksponenter for nogle nye værdier og holdninger: Dels tager unge i mindre grad medlemskab af en fagforening som en selvfølge, dels forholder de sig kritisk til den faglige varetagelse af deres interesser på arbejdsmarkedet.
Forskningsprojektet sætter fokus på de unge, der læser henholdsvis HG1, HG2, Handelsgymnasiet (HHX) samt nogle udvalgte grafiske grunduddannelser. Med dem som afsæt vil undersøgelsen belyse de unges interesser, holdninger og værdier. Undersøgelsen skal på et overordnet plan anvendes som et værktøj i forbindelse med dialogen om og udmøntningen af HK's ungdomspolitik.

Forskningsprojektet er et samarbejde mellem HK og Center for Ungdomsforskning.

Hent rapport (PDF)

Læs mere om forskningen bag publikationen

Det meningsfulde medlemsskab - kulturanalyse af de merkantile ungdomsuddannelser

Med unge som afsæt vil undersøgelsen belyse deres interesser, holdninger og værdier. Undersøgelsen skal på et overordnet plan anvendes som et værktøj i forbindelse med dialogen om og udmøntningen af HK's ungdomspolitik.