Print

Performance-kultur dominerer gymnasiet

Medlemsblad for Gymnasieskolernes Lærerforening, 1 oktober 2013
Af Malene Romme-Mølby

Der er en form for motivationskrise i gymnasiet og andre uddannelser, lyder det fra Camilla Hutters, lektor og souschef på Center for Ungdomsforskning Aalborg Universitet. Hun udtaler til konferencen Gymnasiedage.dk, at alt for mange gymnasieelever er umotiverede og uengagerede, og for få deltager aktivt i undervisningen.

"Problemet skyldes blandt andet, at performance-kulturen dominerer og underminerer læringskulturen," udtaler Camilla Hutters.

I performance-kulturen ser man uddannelse som et instrument til en god samfundsøkonomi og har et øget fokus på at teste og måle. I læringskulturen er uddannelse derimod selve målet. Her er der fokus på læring og videnstilegnelse.
Selve processen at lære er i højsædet i læringskulturen i kontrast til performancekulturen, hvor resultater og at præstere opleves som det vigtigste.

Læs mere her

 

Lagt online 09.10.2013 af Poul Simon Rasmussen

Kontakt forsker

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!