Print

Ny Facebook-kampagne til de unge

Fagbladet 3 F d. 9. april 2012

af Søren Dal Rasmussen

Alt for få unge kender deres rettigheder på arbejdsmarkedet. Det skal en ny kampagne rette op på. Det er ikke så mærkeligt, at ungarbejdere på de danske cafégulve, bag Nettos kasseapparater eller i tøjbutikker ikke ved, hvad de har krav på.

Ifølge Niels-Henrik Møller Hansen, adjunkt, ph.d. på Center for Ungdomsforskning under DPU, er problemet, at de unge ikke ser fritidsarbejde som at være flaskedreng som "rigtigt" arbejde.

- De fleste er bevidste om det med rettigheder, men de forbinder det simpelthen ikke med et fritidsarbejde. Det bliver set som et overkill, vurderer han.

Men der er behov for at informere de unge om deres rettigheder, mener forskeren. Mange unge finder sig nemlig i nogle vilkår, hvor de bliver behandlet på kanten af, hvad man må, fortæller Niels-Henrik Møller Hansen.

Lagt online 11.04.2012 af Astrid Schrøder