Titel: Udsatte unge på vej i uddannelsessystemet - ph.d.afhandling
Forfattere: Mette Pless
Dato: 01.04.2009
Type: Rapport
Tags: job, arbejde, folkeskolen, udsatte unge, ungdomsuddannelser, Ungdomskultur
Afhandlingen sætter spot på en central uddannelsespolitisk problemstilling. På trods af at ønsket om at skabe mulighed for uddannelse til alle unge har stået højt på den politiske dagsorden gennem de seneste årtier, eksisterer der fortsat en relativ stor gruppe unge, som har svært ved at finde fodfæste i uddannelsessystemet og falder fra ungdoms-uddannelserne. Men hvad er det, der går galt? Hvorfor virker det massive politiske fokus på uddannelse til alle tilsyneladende ikke? Det er disse spørgsmål og paradokser, som danner afsæt og udgangspunkt for afhandlingen.
I afhandlingen følges 9 uddannelsesmæssigt udsatte unge fra 9.
klasse og 3-4 år frem til de er 19-20 år og har gjort sig en række
erfaringer med ungdomsuddannelse og arbejde. Gennem analyser af de
unges overgangsprocesser og erfaringer knyttes an til
praksis-diskussioner og spørgsmål om de mulighedsbetingelser og
rammer, der tegner sig i uddannelsessystemet. I afhandlingen
fremhæves både fællestræk og
forskelligheder i de unges biografiske forløb, og her træder ikke
mindst
kønsperspektivet frem som en væsentlig strukturerende faktor i de
unges
uddannelsesforløb.
I denne afhandling følges 9 uddannelsesmæssigt udsatte unge fra 9. klasse og 3-4 år frem til de er 19-20 år og har gjort sig en række erfaringer med ungdomsuddannelse og arbejde.