Dette forskningsprojekt undersøger de unge under 30 år og deres møde med erhvervsuddannelsernes grundforløb. Forskningsprojektet er finansieret af midler fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB), og gennemføres i samarbejde med Center for Viden om Erhvervsuddannelserne (CEVEU).
De seneste 20 år har vi set en faldende tilgang til erhvervsuddannelserne (eud), samtidig med at frafaldet har ligget stabilt højt på 40-45 procent (DEA 2022). For at forstå denne udvikling er vi nødt til at udvide perspektiverne på unges uddannelsesdeltagelse på erhvervsuddannelserne væsentligt. Med fokus på de unge under 30 år, er det formålet at frembringe viden om nogle af de bredere tendenser, der spiller ind i de udfordringer, der er forbundet med faldende tilgang, højt frafald, valg og gennemførsel på eud’ grundforløb. Disse perspektiver handler dels om de store samfundsmæssige forandringer, der har tegnet de senere år, dels om strukturelle og kulturelle forandringer mere specifikt på uddannelsesområdet og så handler det om, hvordan dette også sætter sig igennem i forhold til fællesskaber og relationer hos de unge på erhvervsuddannelserne.
For at forstå dette, retter forskningsprojektet fokus på de unge under 30 år og deres møde med erhvervsuddannelsernes grundforløb. Forskningsprojektet guides af følgende forskningsspørgsmål Hvordan er det at være ung under 30 år og gå på erhvervsuddannelsernes grundforløb?
Vi vil gå til forskningsspørgsmålet åbent og eksplorativt og derigennem skabe empirinær og praksisbaseret viden om, hvilke muligheder og udfordringer unge aktuelt og konkret oplever i mødet med erhvervsuddannelsernes grundforløb. Formålet med denne tilgang er at skabe viden fra de unges perspektiv, der kan bidrage til at styrke de unges muligheder for at skabe meningsfulde ungdoms- og uddannelsesliv på erhvervsuddannelserne grundforløb, og dermed også styrke erhvervsskolernes arbejde for at mindske frafaldet og øge gennemførslen.
Forskningsprojektet strækker sig over 18 måneder fra januar 2023 til juli 2024 og baserer sig på kvalitative og kvantitative metoder. Undervejs i projektforløbet vil data og foreløbige fund og pointer blive formidlet via notater og andre formidlingsformater.