Aktuelt

Bekymrede piger og afslappede drenge

Vejlederen, d. 1. februar 2013

Af Camilla Hutters

I de sidste to år har jeg arbejdet med at undersøge, hvad køn betyder for unges tilgang til læring og uddannelsesvalg. Og lad det være sagt med det samme: På en lang række områder er kønnet ikke det vigtigste parameter. Både drenge og piger deltager aktivt i undervisningen. Både drenge og piger keder sig og laver andre ting. Både drenge og piger kan være tvivl om, hvad de skal, mangle praktikpladser og foretage omvalg.

Samtidig er der også områder, hvor der viser sig nogle markante forskelle.
Især er der forskel på, hvordan drenge og piger ser på deres fremtidige muligheder i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet - og på hvordan de forholder sig til deres uddannelsesvalg.

Læs hele artiklen her

Lagt online 05.02.2013 af Freja Bange Nyboe

Kontakt forsker

Drenge og piger på ungdomsuddannelserne

Drenge og piger på ungdomsuddannelserne

Læs om 2. del af forskningsprojektet Køn og læring. I denne rapport fokuseres der på hvilke eventuelle forskelle der er på dreneg og piger ift læring.

Læs mere om denne rapport

Center for Ungdomsforskning | cefu@learning.aau.dk | Tlf: (+45) 20 29 46 29 | A.C Meyers Vænge 15, 2450 København SV